Navigatie

01/21/06

Home
Test blad 'Zeilen'
Forum
Gastenboek
Dufour Ervaringen
Specificaties 'Lostris'
Logboek
Navigatie
Veiligheid
Fotogalerij Dufour 30
Links
Fotogalerij Etap 22
Historisch gastenboek
Zeilvakantie Griekenland
Contact

 

 

 

 

Navigatie en electronica

Voordat Lostris te water is gegaan heb ik al flink nagedacht over de electronica en de navigatie. De oplossing is als volgt geworden:

Middelen
De GPS in de boot is de basis, dit zou een MLR FX312 worden, het werd uiteindelijk een Furuno GP32. Deze is nu gekoppeld aan mijn PC (Sony Vaio). In de toekomst wil ik de PC ook nog koppelen aan de marifoon (een NASA SX35DSC-Atis), de Raymarine ST40 log, diepte en windmeter en de stuurautomaat (Raymarine ST2000+). Daarnaast heb ik nog een Garmin III+. Het handige aan de Garmin is, alhoewel de kaarten niet supergedetailleerd zijn, je wel ongeveer weet waar je bent. Lijkt me dus wel handig voor buiten. Ik kan er ook redelijk snel wayppoints en routes mee uitzetten, en kan de ETA dan makkelijk in de gaten houden. Een optie is ook nog om een repeater in de kuip te monteren.

Daarnaast ishet  best lastig om de marifoon goed te kunnen horen als we in de kuip zitten, dan moet deze zo hard staan dat iedereen (lees Floor) daar wakker van gaat worden. Daarom hebben we ook dit jaar een Hiswa-winnaar aangeschaft, nl. een GME Marine Receiver GR100. Hiermee kunnen we de marifoon-kanalen en FM radio ontvangen. De bedoeling is deze te gaan bevestigen op de achterreling, dat is tenslotte de plek waar je de info van de sluiswachter nodig hebt.... Hij moet wel demontabel worden, hoe we dat gaan doen weet ik nog niet. En een gat boren in de boot voor de bedrading... ook nog nooit gedaan :-)

Koppelen
Voor het koppelen van de systemen gebruik ik een  multipexer. Het is na wat wikken en wegen een Shipmodul Miniplex 41 geworden met USB aansluiting. Ik heb zo'n laptop zonder seriele poort...  De nieuwe versie van deze multiplexer kan zowel de stroom van het boordnet als via de USB poort verkrijgen - we kunnen dus ook zonder laptop op pad.

De volgende uitdaging is om de Raymarine apparatuur aan te sluiten omdat deze alleen SeaTalk ondersteunen. Sinds kort kan de miniplex dit ook en kunnen we daarmee alle data van de instrumenten verzamelen. Zo moet het ook mogelijk zijn om bijvoorbeeld de stuurautomaat aan te sturen. Allemaal luxe, maar wel leuk om te proberen! 

Inbouw

Bij aflevering was de GPS op een wat onhandige manier geplaatst. Dit was middels opbouw waardoor de GPS je al behoorlijk tegemoet kwam. Oplossing is inbouw van de GPS, waarvoor we wel wat hebben moeten knutselen met een beugeltje - de inbouwsets zijn lastig te verkrijgen en bovendien erg duur. De radio hebben we eronder geplaatst. Hieronder zie je de oude situatie, en de nieuwe.

Daarnaast zit ik nog met het inbouwen van de USB aansluiting voor de Miniplex. De miniplex is achter het paneel gemonteerd. Willen we dan netjes een USB kabel van de PC naar de Miniplex krijgen, zal deze door het paneel moeten. Ik ben nog op zoek naar een inbouw-USB aansluiting, zodat een kabel eenvoudig vanuit de PC in de aansluiting in het paneel gestoken kan worden. Iemand suggesties? Vooralsnog heb ik een gat gevonden aan de onderkant van de kaartentafel waardoor ik de USB kabel heb kunnen voeren. Nu we een seizoen verder zijn blijkt dit een prima oplossing.

Software

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de software van Stentec (WinGPS Pro 3.3.1) compleet met alle kaarten. Werkt goed, mis nog wel een paar zaken (zoals de export van de routes naar de Furuno) en een wat intuitievere gebruikersinterface. Gelukkig wordt alle data opgeslagen in een Access database, waardoor we zelf rapportages en via wat programmeerwerk de routedata wel weer in en uit de Furuno krijgen. Ook data uit WinGPS is prima te importeren in Microsoft Mappoint, zodat ook de routes die niet op de waterkaarten passen goed in beeld te zien zijn. De nieuwste versien van WinGPS, versie 4 heb ik inmiddels ook. Het voldoet echter totaal niet aan mijn verwachting, zo mis ik een aantal essentiele opties (logboek, opslag in Access database). Zie ook de forumdiscussie bij Stentec met mijn opmerkingen.

(NIEUW) Vanaf juni 2005 maken we gebruik van http://www.jachthavens-nederland.nl om de actuele positie weer te geven. Via deze site kun je op ieder gewenst moment de GPS positie ingeven, het is dan binnen 15 minuten voor iedereen zichtbaar. Uiteraard hebben we dit geautomatiseerd, via de GPRS verbinding van de mobiele telefoon wordt ieder uur automatisch de positie doorgegeven. Hiervoor gebruiken we nog steeds WinGPS Pro 3.3, omdat we dan de database waar de laatste positie in wordt bijgehouden (trackdata) kunnen benaderen terwijl WinGPS ook zijn eigen werk doet (laten zien waar we zijn). Via een Microsoft Access programmaatje met wat slimme code wordt de positie aan de website doorgegeven. Omdat we gebruik maken van een GPRS verbinding is dit zeer goedkoop, hierbij worden we namelijk afgerekend per overgedragen kilobyte en niet per minuut verbinding. Door ook een produkt wat lijkt op Netlimiter in te zetten weten we zeker dat alleen het Access programmaatje gebruik maakt van de verbinding en het netwerkverkeer dus minimaal is. Deze zomer gaan we het uitproberen, vanaf 17 juli moet het zichtbaar worden!

Walstroom en acculader

Als acculader is een Sterling 20A lader gemonteerd. Met dit apparaat zijn een aantal zaken mogelijk (behalve accu's laden...)
- Er zijn 3 uitgangen, waardoor de beide accu's via walstroom kunnen worden opgeladen
- Als walstroom is aangesloten, worden de accu's opgeladen en wanneer deze volledig zijn opgeladen wordt de lader ingezet als powerpack - de accu's zijn dan 'losgekoppeld'.

 

Home | Test blad 'Zeilen' | Forum | Gastenboek | Dufour Ervaringen | Specificaties 'Lostris' | Logboek | Navigatie | Veiligheid | Fotogalerij Dufour 30 | Links | Fotogalerij Etap 22 | Historisch gastenboek | Zeilvakantie Griekenland | Contact

This site was last updated 01/21/06