Test blad 'Zeilen'

07/15/04

Home
Test blad 'Zeilen'
Forum
Gastenboek
Dufour Ervaringen
Specificaties 'Lostris'
Logboek
Navigatie
Veiligheid
Fotogalerij Dufour 30
Links
Fotogalerij Etap 22
Historisch gastenboek
Zeilvakantie Griekenland
Contact

 

 

 

 

In december 1997 plaatste het blad Zeilen een test van de Dufour 30 Classic. Met toestemming van de redactie vind je hier de tekst, met dank aan het blad Zeilen voor de toestemming en aan mijn naamgenoot Richard voor het aanleveren van de tekst in een verwerkbaar formaat. Ook het originele artikel met foto's kun je hier vinden, het is opgenomen in pdf formaat.

LET OP!!!  Dit artikel werd met toestemming overgenomen uit Zeilen. Verdere verspreiding in gedrukte of elektronische vorm is niet toegestaan.

Download Dufour30Classic.pdf (1,5 MB)

Voor de mening van andere Dufour gebruikers - klik hier!


ZEILEN MET DE DUFOUR 30 CLASSIC

Het concept dat Michel Dufour voor ogen stond toen hij in 1964 de gelijknamige botenfabriek stichtte, was een relatief goedkope vrij snelle boot, die degelijk geconstrueerd was en tegemoet kwam aan de wensen van de familiezeiler. Beroemde ontwerpen uit die begintijd als de Arpege, de 2800 en de 35 varen nog steeds rond, tot genoegen van de eigenaars. Later sloeg men een meer modieuze weg in, maar nu Dufour de Gib’sea fabriek heeft opgekocht, komen de snelle boten uit de laatste werf in een aparte serie onder de naam Dufour Trophy op het water. Tegelijkertijd doet de Franse werf met de Classic-serie de oude filosofie van de oprichter weer herleven.

Classic’ slaat dus niet op het uiterlijk, maar op het idee achter de serie: terug naar het oude ideaal. Nadat we eerder de Dufour 35 Classic testten. varen we nu met de onlangs geintroduceerde 30 Classic. Het architectenbureau J&J Design tekende een 30-voeter met rechte boorden en dus een tamelijk brede waterlijn, een breed gangboord. een nog al laag vrijboord en een lage, naar voren aflopende opbouw.

 In combinatie met een vlakke bodem zijn de kimmen midscheeps scherp terwijl ze in het voor- en achterschip vloeiend gehouden zijn.

 Met een lengte-breedte verhouding van 1:3 levert dat een relatief brede kajuit op zonder dat de verhoudingen extreem geworden zijn.

Zeileigenschappen en tuigage

De boot is torentop getuigd, maar de mast staat als bij een fractionele tuigage vrij ver naar voren, zodat de voordriehoek klein en hoog is. Dat is de tuigage bij uitstek voor een effectieve fok met een hoge aspectverhouding. De ontwerpers waren dusdanig van dit effect overtuigd dat men de fokkeschootrail kort gehouden heeft zodat er geen plaats is voor een grote genua. We voeren bij Vrij licht weer en op scherp aandewindse koersen bleek de combinatie van een groot grootzeil en de high-aspect fok voldoende. De boot liep op deze koersen uitstekend en accelereert op elk windvlaagje.

De boot kruist hard en hoog aan de wind. Zonder veel moeite blijft hij flink presteren als er met een kruis- hoek gevaren wordt van rond de 80°. Dat is des te meer verrassend daar de trimmogelijkheden beperkt zijn. De torentop-tuigage biedt in deze uitvoering geen mogelijkheden om de mast te vertrimmen. Voor de spanning op het voorstag is dat ook niet bij het standaard geleverde Facnor-rolfok zo noodzakelijk maar het beperkt wel de mogelijkheden om het grootzeil vorm te geven. Ernstiger vinden we het ontbreken van een grootschootrail waardoor het onmogelijk wordt de giek naar buiten te brengen zonder de vorm van het zeil te veranderen. Ook in de opties ontbreekt deze voorziening. en evenmin heeft men in de mal een dergelijke rail voorbereid.

Op ruime koersen missen we wat zeil. Ondanks dat loopt de boot op deze koersen goed, behalve pal voor de wind. Dat is niet verwonderlijk met alleen een fok en een grootzeil. De boot belooft meer voor wie een half winder, een gennaker of een spinnaker durft te zetten.

Voor zeilers die makkelijk snel willen zeilen is de Dufour 30 Classic ideaal, maar voor wie van prutsen houdt om het uiterste uit een boot te halen stellen de trimmogelijkheden wat teleur.

Stuurgedrag

De boot stuurt licht en direct, maar je ervaart nauwelijks druk op het roer zodat het voor de man aan de helm moeilijk is om aan te voelen wat de boot wil en of de trim aangepast moet worden. Toch stuurt de boot goed. Met enige aandacht voor de zeiltrim blijft de Dufour 30 met ‘losse handen’ op ruime koersen recht doorvaren. Aandewind voelen we wel enige druk om op te loeven maar ook op die koers kan de boot met een touwtje aan de helmstok makkelijk korte tijd aan zijn lot overgelaten worden. Dit stuurgedrag lijkt ons onder zeil een makkie voor een kleine stuurautomaat.

Als we echter op de motor varen reageert de boot zo snel op het roer dat we de helmstok geen moment kunnen loslaten. Overigens draait de boot dik binnen zijn eigen lengte

Lopen want

De beide vallen zijn via degelijke Antar-stoppers naar de twee Lewmar-lieren op het kajuitdak gevoerd. De fokkeschoten lopen eveneens via het dak en gebruiken dezelfde lieren. Reven doet u bij de mast. Onder de giek is daarvoor op de juiste plaats een reeflier bevestigd.

De reeflijn van de fokroller en de kraanlijn zijn uitgevoerd in 6 mm. In breeksterkte is dat uiteraard genoeg, maar dergelijke lijntjes vreten wel zwaar in je handen.

Blokken, rails en heren zijn van gevarieerde merken. Dat is op zich geen probleem als men van alles het beste kiest, maar het geheel geeft — op de stoppers en lieren na — de indruk dat men vooral naar de portemonnee heeft gekeken. Diverse blokjes en lijnen vinden wij aan de lichte kant.

Ook treffen we wat vrij makkelijk te verbeteren onvolkomenheden aan. Zo blijkt de onderlijkstrekker wel, maar de giekneerhouder niet naar de kuip gevoerd. Dat is onlogisch. Beide trimmogehjkheden moeten in combinatie bediend worden. Bovendien blokkeerde de onderlijkstrekker in een extra stopper onder de giek bij het lummelbeslag, zodat twee personen nodig waren om die te vieren. Kortom, het lopend want is te verbeteren.

Dat hoeft allemaal niet veel te kosten, maar het is toch een onvolkomenheid

Dek

Grote delen van het dek zijn met een diamantprofiel prima slipvast. Het kajuitluik van lexaan reikt helemaal tot de mastvoet. Het zal wel sterk genoeg zijn om een mens te dragen, maar als het zeil opgebonden moet worden onder stevige weersomstan digheden kan dat wel glad worden.

De boot heeft een ruime kuip, waar ergonomisch over nagedacht is. De zit is uitstekend, ook op de gangboorden. Dufour heeft gekozen voor een helmstok in plaats van een stuurwiel. De plaatsing van een stuurwiel is zelfs niet voorbereid. Dat getuigt van een verkwikkend simplisme, wars van commercieel belang. Wij houden daar wel van op een dertigvoeter, de kuip is vrij en er kunnen makkelijk zes mensen zitten, zonder hinder van een stuurstand. Met name vanaf de positie met de rug tegen de hekpreekstoel stuurt het lekker.

De ingang van de kajuit en de kajuittrap krijgt een bijzondere vermelding. Zelden klommen we zo lekker en veilig van beneden naar boven of om gekeerd, vooral onder helling. Dat wordt met name veroorzaakt doordat men de natte cel aan stuurboord, net als de ingang van de schippershut aan bakboord, meer naar voren geplaatst heeft dan de kajuitingang. Daardoor zijn er uiterst stevige zij wanden ontstaan langs de kajuittrap. een eigenwijze oplossing die een prima beschermde kajuittrap oplevert, maar wel consequenties heeft voor het interieur van de kajuit

Interieur

De ontwerpers kozen voor een vol waardige kajuit, boven op de kiel. De lengte wordt beďnvloed doordat de natte cel en de ingang van de achter hut ver naar voren zijn geplaatst. Bij een dertigvoeter als dit betekent dat ook het hoofdschot ver naar voren staat, wat uiteraard correspondeert met de plaats van de mast. Zo blijkt maar weer dat de indeling van een interieur direct te maken heeft met zoiets als de tuigage. Het gevolg is dat de voorpiek niet de vereiste 2 meter heeft, die voor een dubbelkooi noodzakelijk is. De ontwerpers hebben daar een creatieve oplossing voor bedacht. Ze tekenden een U-vormige zit rond de kajuittafel met dus ook een dwarsscheepsbankje in de voet van de U tegen het hoofdschot. De rugleuning van dit deel van de bank kan opgeklapt worden zodat het de lengte van de slaapplaatsen in de voorpiek vergroot.

Met het open vooronder en het vrij brede vloeroppervlak waarvoor in het lijnenplan is gekozen, is de kajuit ruim met prima zittende banken rond een aan twee zijden inklapbare kajuittafel. Er heeft echt een ergonoom naar de vorm van de banken gekeken. Ook naar de kuipbanken overigens.

De kombuis aan bakboord is efficiënt maar klein. Eén spoelbakje met stromend water en daarnaast een aanrecht boven op de koelbox. De bergruimte is erg beperkt en maar net voldoende voor het kommaliewant. De kaartentafel heeft redelijke afmetingen voor een dertigvoeter. De in- bouwmogelijkheden voor eenvoudige elektronische apparatuur zijn goed. Over de zit in de navigatiehoek zijn we minder tevreden. Om de deur naar de natte cel ruimte te geven heeft men het toch al te smalle bankje achter de kaartentafel ver naar stuur- boord onder het gangboord gedrukt. Een wegklapbaar stoeltje zou hier een veel beter oplossing zijn geweest. Zo wel op de vloer van de kaartentafel als de kombuis is hetzelfde goede antislip materiaal als aan dek gebruikt

Bergruimte

Echte kastruimte heeft de 30 Classic maar weinig. Bergruimte is er wel onder de kajuitbanken, ware het niet dat de binnenschaal hier de ruimte beperkt. Wel zijn er onder de voorpiek extra bergruimten, maar die zijn, hoewel diep, ook vrij klein. Noodzakelijkerwijs ligt nu de watertank van 195 liter ver in de voorpiek, niet bepaald een plek die gunstig is voor het stampgedrag. Wij zouden de water tank(s) liever onder de kajuitbanken, dus boven de kiel, gezien hebben en alle ruimte onder de voorpiek als ex tra bergruimte. Op die wijze zou het zeegedrag van de boot door de opvarenden beter beďnvloed kunnen worden.

De bakskist aan stuurboord is werkelijk gigantisch. met een beetje moeite kunnen er twee vouwfietsen en een rubberboot in. Bij normaal gebruik zijn dergelijke afmetingen wel wat onhandig. Het terugvinden van een landvast of een stootwil wordt al gauw een hele klus.

Stahoogte

Uit het concept van de boot spreekt enige eigenzinnigheden op zich waarderen we de meeste keuzen wel. Toch waren we minder gelukkig met de gemeten stahoogte van 1,75 meter (volgens de werf 1,78 m) in de kombuis en de hoogte in de kajuit van nog Enige cm minder. Ook de Fransen weten onderhand dat de gemiddelde lengten van man en vrouw in onze wateren langer is. De kajuit is in de breedte ruim, maar in de hoogte beperkt. Dat wreekt zich vooral ook in de natte cel, wanneer we die in de douchefunctie willen gebruiken. Dat kan alleen comfortabel als u op de bril van het toilet plaats neemt

Motor

De 3 cilinder Volvo MD 2020 is dus danig goed geďsoleerd dat ook in de kajuit de motor nauwelijks stoort. Bovendien heeft men met een schuifluik in de schippershut de motor heel mooi bereikbaar gemaakt. Hulde dus. Velen zullen de 19 pk (14kW) uitvoering van de testboot prefereren. Wij vinden de 10 pk (7 kW) voor een 30- voeter van drie ton voldoende; 19 pk is wat overdreven, maar het leveringsprogramma van de motoren- fabrikant biedt geen tussenstap.

Prijs

De Dufour 30 Classic is een modern, degelijk, volledig uitgerust toerschip dat voor een zeer aantrekkelijke prijs op de markt gebracht wordt. Zelfs in de Grand Croisičre uitvoering waarin wij voeren met luxe opties als een sterkere motor (19 pk), zelfklemmende lieren, cardanische oven, een koel unit, een extra accu van 55 amp/u (had wel groter gekund), buitendouche en zwemtrap, is de boot ongeveer 14% lager geprijsd dan de standaardprijs van de dichtstbijzijnde concurrent in deze lengte.

Gaan we uit van de prijs van vergelijkbare standaardversies dan is het prijsverschil zelfs boven de 20%

Op elke boot is wel wat aan te merken en we beschreven de nodige aantekeningen.

Als we de balans echter opmaken dan kan de verhouding tussen prijs en kwaliteit aleen maar zeer gunstig genoemd worden. De Dufour 30 Classic is veel schip voor weinig geld.

Henk Bezemer/Ruud Kattenberg, Maandblad Zeilen december 1997

 

Beoordeling:

Zeileigenschappen  ++++ 
Motor +++++
Interieur +++
Afwerking +++
Navigatiehoek  ++
Toilet/natte cel  +++
Slaapaccommodatie +++
Ventilatie ++
Mast en staand want +++
Lopend want +++
Dekinrichting +++
Zeilen ++++
Beslag ++
Roer, constructie + effect +++
Algehele constructie +++
Elektriciteit, gas +++
Bedieningsgemak +++
Ergonomie ++++
Veiligheid +++
Ontwerp +++
Prijs-prestatieverhouding ++++

 

Testomstandigheden:  2 - 4 Beaufort, ZZW ijmeer

Slecht             -

Matig              +

Redelijk          ++

Goed              +++

Zeer goed      ++++

Uitstekend      +++++

LET OP!!!  Dit artikel werd met toestemming overgenomen uit Zeilen. Verdere verspreiding in gedrukte of elektronische vorm is niet toegestaan.

 

     

Home | Test blad 'Zeilen' | Forum | Gastenboek | Dufour Ervaringen | Specificaties 'Lostris' | Logboek | Navigatie | Veiligheid | Fotogalerij Dufour 30 | Links | Fotogalerij Etap 22 | Historisch gastenboek | Zeilvakantie Griekenland | Contact

This site was last updated 07/15/04